Psychologie in marketing: DISC persoonlijkheidstest

Psychologie inzetten voor marketing is niet nieuws en heeft heel veel facetten. Hier gaan we in op wat mensen drijft en het kan helpen om betere campagnes op te zetten en meer inpakt te hebben met je marketing.
De DISC Persoonlijkheidstest wordt meestal gebruikt in people management van werkgevers die de perfecte kandidaat willen kiezen, tot studenten die plannen voor toekomstige carrières en nog veel meer. Je wist misschien niet dat DISC ook wonderen kan doen voor marketing- en reclamecampagnes. In feite kan je volledige campagnes maken die zijn gericht op verschillende DISC-persoonlijkheidstypen, om die personen effectiever te verleiden om uw product te kopen, je in te huren voor een baan of iets anders.


Om hiermee aan de slag te gaan, moet je weten waar elk van de belangrijkste DISC-persoonlijkheidstypen naar op zoek is tijdens het winkel- en koopproces. Van daaruit kan je eenvoudig berichten aanpassen om superieure resultaten te produceren.


Rood of Dominante persoonlijkheden zoeken naar verschillende dingen:


• Ze willen dat je snel ter zake komt, houd het kort en eenvoudig, met gemakkelijk te lezen formaten
• Bullet points met grote voordelen en functies
• Toon details zoals 20% besparingen vandaag, of hoe een product hen kan helpen om een doel te bereiken of prestige te krijgen


Geel of Interactief/Influencer geloof dat een foto, of een video, of enige vorm van multimedia 1.000 woorden waard is.

Leg hun aandacht vast en trek ze naar binnen en laat ze beelden zien van mensen die zich vermaken en het product. Laat zien hoe het product leuk is, mensen samenbrengt, een cool product is om te hebben, enzovoort.


Groen of Stabiel temperament willen weten hoe een product hen kan helpen zich comfortabel of positief te voelen, of hoe het hen en hun gezin veiligheid of zekerheid biedt.

Een nieuw mobiele telefoonabonnement kan niet zozeer op de markt worden gebracht door de prijs, maar eerder hoe het u kan helpen in contact te blijven met langeafstandsvrienden en familie en nauwe relaties te onderhouden.


Blauw of Consciëntieus willen ervoor zorgen dat ze voldoende informatie hebben om een echt weloverwogen beslissing te nemen.

Het is niet genoeg om een video te zien van een auto die door de straten rijdt en hoofden draait, of om de snelle bulletpoints over grote voordelen te zien.
Ze willen alle details weten, dat je koffiezetapparaat de helft kost en in de helft van de tijd een pot zet. Dat je een volledige garantie van vijf jaar biedt voor vervanging, en dat het verkrijgbaar is in drie verschillende kleuren. Dat het tot acht kopjes per keer brouwt en voor verschillende tijden en automatische uitschakelingen kan worden geprogrammeerd. Dat het vaatwasmachinebestendig is en dat het filter slechts eens in de zes maanden hoeft te worden vervangen. Ze willen consumentenrapporten, studies, statistieken en beoordelingen zien en hoeven alleen maar na te denken over het product zelf.


Hoewel je campagnes kunt afstemmen op één persoonlijkheidstype, is het eigenlijk het meest effectief om voor iedereen tegelijk iets te geven. Dat betekent Rood-persoonlijkheden de gemakkelijk te sorteren, grote voordelen laten zien; leuke en aandachttrekkende beelden voor Geel-persoonlijkheden; manieren om zich individueel positief te voelen of familie- en hechte relaties voor Groen-persoonlijkheden te bevorderen; en voldoende duidelijkheid en detail om de Blauw-persoonlijkheden te overtuigen.


Wanneer uw volgende marketingcampagne zich op deze verschillende persoonlijkheidstypen kan richten, zult u meer succes hebben met het converteren van consumenten. Maar je kan ook DISC gebruiken om alle profielen in je database mee te scoren en dat als een van de criteria voor campagnes gebruiken.


De specialisten van Ematters kunnen je helpen om zulke campages uit te denken en op te zetten. Contacteer ons nu:

 

Translate »